Jeg er en jente på 20 år som har lidt av trikotillomani i nå 8 år. Det er veldig vanskelig for meg å prate om, så alle årene med psykolog har vært bortkastet for min del. Dessverre har jeg mistet alt som heter håp og optimisme.
Jeg staret da jeg var 11 år, med å nappe øyebryn og øyevipper til det var tomt. Etterhvert gikk jeg over til å nappe fra hodet også. Nå har jeg ingen vipper eller bryn igjen, og mangler ca 30 % av alt håret på hodet. Utrolig nok har jeg greid å skjule dette for venner i alle år. Det krever mye energi, hårspenner og hårspray. Det er veldig mye jeg ikke får gjort i hverdagen. Bare det å sove over hos noen, være i badebasseng, dra på utesteder er veldig vanskelig og krever mye planlegging.
Jeg har prøvd alt av behandlinger, og ser nå på hårtransplantasjon som siste mulighet - ettersom jeg er redd for at håret mitt er blitt nappet for ofte til å kunne vokse ut igjen. Men som fattig student er ikke det lett heller. Jeg leser andre sine suksesshistorier her på triko.dk og blir misunnelig på alle som har greid å slutte. Jeg er veldig imponert! Hver gang jeg bestemmer meg for å slutte får jeg den stemmen i hodet som sier "Hva er vits i å slutte nå? Du vil aldri se normal ut igjen eller bli som alle andre".
Jeg vil ikke ha triko mer, jeg skulle ønske jeg aldri hadde fått det. Trikoen har blitt en slag venn/fiende som jeg ikke blir kvitt. Og noen dager føles det ut som om jeg ikke vil bli kvitt det heller. Triko definerer hvem jeg er, hva skjer om jeg hadde sluttet? Er det i det hele tatt mulig å gå tilbake til det normale igjen?
Du er ikke alene, helt sant. Jeg holdt på i 27 år, og det er mulig å slutte. Men bare å slutte av seg selv, det tror jeg nesten ikke er mulig. Jeg klarer ikke helt å skjønne de som har greid det, jeg fikk det ikke til iallefall. Selv om jeg aldri så mye ville det. Men det er de som har greid det og. Og det syntes jeg er helt fantastisk.
Jeg fikk hjelp av en EFT terapaut. Og har nå ikke revet et hår på over to år, har heller ikke abstinenser.
Du sier du har prøvd alt av behandlinger, hvilke type behandlinger har du prøvd? Ikke gi opp, der finnes helt sikkert den rette behandlingen for DEG der ute. EFT virket på meg, kanskje den ikke virker på alle, men jeg vet den virker på flere med trik. Men der finnes flere behandlingsformer der ute, du må bare fortsette å prøve.
For det er ikke bare selve trikoen du bør bli kvitt. Den "stemmen" som sier bare slike negative ting til deg, den bør du få hjelp til også. Kognitiv terapi kan kanskje hjelpe på den. For den er ikke noe god å ha. Vet jeg alt om.
Så ikke gi opp. Ønsker deg masse masse lykke til. Og bare bruk forumet for alt det er verdt. Både oppturer og nedturer. Hilsen Wenche