Jeg startet med hårnappingen da jeg var 14 år, nå er jeg 24. Nappingen går i bølger. I perioder har jeg lange vakre svarte vipper og fine bryn, og i perioder bare flekkvis med brynhår og ingen vipper.
Jeg har blitt flink til å sette på løsvipper, og ingen rundt meg merker at jeg mangler vipper og bryn i perioder. I de periodene hvor jeg mangler hår har jeg mest lyst til å legge meg ned på gulvet og gråte, men jeg biter tennene sammen og setter tålmodig på mine løsvipper - og etter ca 3 uker er vippene vokst ut. Ikke lange, men med en god mascara så ser det ok ut. Etter 4-5 uker ser de fine ut igjen.
Dere er kanskje like vant til løsvipper som meg, men er her noen tips til dere som vil prøve å sette på vipper. Det er ikke vanskelig, øvelse gjør mester.
Tips til påsetting av løsvipper:
Dersom du mangler mange vipper: - kjøp vanlige løsvippene som dekker hele øyet, ikke enkelvipper/punktvipper. Pakken fra Henne&Mauritz i medium er billige og fungerer utmerket - kjøp en tube svart/sort vippelim, denne er mye bedre enn den som følger med i pakken, og varer mye lenger. Make-up store sin vippelim i sort varer i flere dager
Du kan legge på eyeliner før eller etter påføring av løsvipper. Jeg bruker å gjøre det etterpå, men må da være forsiktig slik at kajalen ikke drar av vippene.
- klipp remsen ved vipper slik at det blir 3 punkter med vipper i hver del. Dette gir det beste resultatet synes jeg - ikke bruk de helt korteste vippene, de er for korte til å se naturlig ut - klem ut litt lim på f.eks vippepakken, ca like mye som et knappenålshode - ta en pinsett, og ta tak i vippene forsiktig, og dypp forsiktig vippekanten i limet - se i speilet, legg hodet litt bakover slik at du kan legge vippene på mens du ser på. Legg vippene forsiktig tett inntil din egen vippekant, eller ca der hvor den "bruker" å være. (Haha, i perioder har jeg jo ingen vipper og derfor ingen vippekant) - slipp vippene og bruk pekefinger og tommel til å forsiktig skyve vippene på plass - ta en ny bit vipper, og gjenta prosessen. Legg de tett inntil vippene du allerede har satt på - men ikke slik at limbåndene rører hverandre.
Legg en flytende eyeliner, eller en svært myk kajal (mye lettere enn flytende) forsiktig på vippekanten, og fyll i med farge mellom vippene dersom det er noen lyse flekker.
Dersom du mangler noen vipper: Fyll i med mørk eyeliner/kajal ELLER kjøp punktvipper, fra f.eks Depend, og bruk sort vippelim. Påfør kun litt lim på vippene, og legg vippene forsiktig inntil din egen vippekant der du mangler vipper med en pinsett. Ikke klyp hardt, da får vippene en "knekk" på seg.
Dersom du mangler vipper på nedre øyelokk: - bruk mørk øyenskygge til eyeliner, det ser mye bedre ut enn kajal/penn - bruk en tynn makeup-kost eller q-tip når du påfører øyenskyggen - lag streken tykkest ved ytterste øyekrok, og tynnere innover mot innerste øyekrok - men ikke helt inn i øyekroken - pass på å duse ut eyelineren godt, slik at den ikke ser så hard og markert ut. Dersom du har noen vipper - ta mascara på dem!
Dersom du mangler bryn: - fyll i farge med øyenskygge(uten shimmer/glitter) eller brynskygge - bruk en makeup-kost eller q-tip - dus ut fargen slik at den blender inn med huden/hårene
Dette høres kanskje ut som en lang prosess, men den tar meg ca 5 minutter hver morgen å sette på løsvipper, legge make-up på øynene og tegne på bryn. Øvelse gjør mester, og det går raskere hver gang!
Vippene kan enkelt fjernes fra øyene, bare ta tak og dra forsiktig. Det skader ikke dine egne vipper. Limet kan enkelt fjernes, og vippene kan bruker om igjen. Jeg bruker de samme vippene ca 4 dager på rad. Limet er lett å fjerne fra vippene, siden det er seigt så kommer det av i èn del.
Jeg synes at vippebalsam (f.eks Lipocils eller Mavala Double Lash) fungerer veldig godt, og styrker vippene mine mens de er på veg ut igjen.
Jeg legger ut link til youtube-video så fort jeg har muligheten, hvor jeg viser hvordan jeg setter på vippene og sminker øyne og bryn.